Loading Events
10
February
Sunday

Apeldoorn gitaar series – Sabrina Vlaskalic

February 10 @ 3:00 pm - 5:30 pm
€15,

Klassiek gitaar is Sabrina`s grote passie en al sinds haar zevende jaar is dit instrument haar grote liefde. De vele schakeringen in klankkleur en timbre en hoe de kleinste beweging van een vinger,  de subtielste verandering in een interpretatie te weeg kan brengen, dat is wat haar aantrekt in dit instrument.
Sabrina haar focus ligt op het spelen met de vele klankkleuren die de klassieke gitaar bied. Deze mogelijkheid van het instrument is voor haar in het bijzonder interessant vanwege een weinig voorkomende aandoening die zij heeft: synesthesie. Een neurologische aandoening waarbij iemand klanken, letters en cijfers ervaart als kleuren. Sabrina kan zich niet herinneren ooit de gitaar te hebben bespeeld zonder de klanken als vormen, kleuren of beweging waar te nemen. Synesthesie heeft haar de weg gewezen in haar zoektocht naar klankkleur en zonder twijfel haar muzikaliteit vormgegeven.

Met haar uitzonderlijk sterke band met de klassieke gitaar,  geld Sabrina als een van `s werelds meest geliefde concertartiesten.  Haar onvertogen expressieve kracht ligt in een diepgaand begrip van het timbre van de gitaar gecombineerd met een ongekende controle over de veranderingen van intensiteit en karakter.

Deze kwaliteiten in Sabrina`s spel waren ook Thérèse Wassily-Saba, journalist van Classical Guitar Magazine, opgevallen.

“What impressed me most when I heard Sabrina was her broad range of expression: from the most delicate and intimate, caressing pianissimos to almost frighteningly powerful fortissimos…all at the service of her musical interpretation. Accompanying this powerful expressiveness was a strong sense of intention—she knew exactly what she wanted to say.”

Sabrina houdt ervan werken te spelen met een grote verscheidenheid en raffinement in timbre. Zij is zeer geïnteresseerd in het naar voren brengen van de karakteristieke en levendige muzikale elementen in Spaans repertoire, het verkennen van de vele tinten triestheid in de Braziliaanse saudade en de zalopojka van de Balkan, de hartverscheurende diepten van de Spaanse cante jonde , maar ook het interpreteren van moderne en hedendaagse muziek die timbre als deel van de muzikale zinsbouw gebruikt. Daarnaast voelt Sabrina een verantwoordelijkheid voor het uitdragen van haar eigen muzikale achtergrond en speelt daarom ook veelvuldig werken in haar concerten van  componisten geboren op de Balkan. Sinds zij in Nederland woont en werkt, heeft zij ook met grote regelmaat werken uitgevoerd en in première gebracht van Nederlandse componisten.
Toen zij aangesteld werd aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen, werd Sabrina met  haar drieëntwintig jaar de jongste hoofdvakdocent klassiek gitaar in de wereld. En het is nog steeds in Groningen waar ze haar liefde voor de klassiek gitaar deelt met haar studenten.
Het afgelopen jaar is zij de Dutch Guitar Foundation begonnen, een organisatie opgericht voor het voor het verrijken en versterken van de klassieke gitaar in Nederland, het uitbouwen van een internationaal netwerk en het bewaren en bewaken van de traditie van dit instrument in Nederland.

Zichzelf verder ontwikkelen als musicus en artiest is iets wat Sabrina altijd wil blijven doen. Zo is zij momenteel haar Doctoral Studies aan het Guildhall School of Music and Drama in London aan het afronden. Haar thesis focust op timbre, een weergave van haar liefde voor de klankkleuren van de gitaar in de academische wereld.
Met haar gitaar reist zij de wereld rond, concerten gevend van Rusland tot en met Mexico. Vaak krijgt zij na haar concerten te horen dat zij één is met haar instrument. Iets wat Sabrina geenszins bezwaarlijk vindt om te horen, per slot van rekening is de gitaar haar grote liefde.  Sabrina`s vriend is ook klassiek gitarist, van zijn kant zal dan ook geen jaloezie komen. 

 

 

Classical guitar is Sabrina’s biggest passion – she has been in love with the instrument since she was 7 years old.
Its astonishing variety of sound colour – timbre- is what’s behind Sabrina’s fascination; every small, delicate movement of a finger, of either hand, can subtly change an interpretation. Sabrina always focused on playing with these colours of sound on classical guitar. This exploration of the instrument was particularly interesting for her due to a rare condition – synaesthesia – a phenomenon in which one perceives sounds, letters, and numbers as colours. Sabrina cannot remember ever playing guitar without seeing the sounds as shapes, colours, surfaces, or motion. This condition has made her more acutely sensitive to questions of sound colour and it has inevitably influenced her musicianship.

Sabrina is one of the world’s most beloved concert artists with an exceptionally strong bond with her instrument. Her power of expression lies in a deep understanding of the timbre of the guitar and in profound control over transformations of intensity and character. This incredibly touching quality of Sabrina’s playing was noticed by Thérèse Wassily Saba, a journalist of Classical Guitar Magazine:

What impressed me most when I heard Sabrina was her broad range of expression: from the most delicate and intimate, caressing pianissimos to almost frighteningly powerful fortissimos…all at the service of her musical interpretation. Accompanying this powerful expressiveness was a strong sense of intention – she knew exactly what she wanted to say.

Sabrina loves to play works whose expressivity lies in the versatility and refinement of timbre. She is very curious about developing characteristic and vivid musical details in Spanish repertoire; exploring all shades of sadness from Brazilian saudade and Balkan zalopojka to the heart-breaking depths of Spanish cante jondo; and also developing interpretations of modern and contemporary music that uses timbre as a part of the musical syntax. Sabrina feels a responsibility to her own musical heritage and she can often be heard playing music of Balkan composers. Since she lives and works in the Netherlands, Sabrina has also frequently premiered and performed Dutch works for classical guitar.

Sabrina became the youngest Professor of classical guitar in the world, at the age of 23, when she was appointed to her position at the Prince Claus Conservatoire, where she remains committed to sharing her passion for classical guitar with her students. This year she started the Dutch Guitar Foundation- an organisation dedicated to enriching the classical guitar life in the Netherlands, building international relationships, and preserving the national heritage of the instrument.

She is committed to developing herself further as an artist through research – she is currently completing her Doctoral studies at the Guildhall School of Music and Drama in London. Her thesis focuses on timbre, representing a continuation of her love for colours of sound of the classical guitar within the academic field. Sabrina travels the world with her guitar, giving concerts from Russia till Mexico.
She is often told after concerts that she seems to be one with her guitar. Sabrina doesn’t mind being one with the classical guitar – it is, after all, her biggest love. Sabrina’s boyfriend is also a classical guitarist, so he doesn’t mind either.

 

 

kaartjes beschikbaar via eventbrite

Details
Date: February 10
Time: 3:00 pm - 5:30 pm
Cost: €15,
Venue
Venue Name: Doopsgezinde Kerk Apeldoorn
Address: Paslaan 6
Apeldoorn, Gelderland 7311 AK Netherlands
Organiser
Organizer Name: DGF