JacobTV (Jacob ter Veldhuis, Westerlee, 1951) started his musical career as a rock musician. At the Conservatory of Groningen he studied composition with Willem Frederik Bon and electronic music with Luctor Ponse. When graduating in 1980, he was awarded the Prize for Composition. In the following years he attracted attention with two symphonies and works such as Insonnia, Drei Stille Lieder and Diverso il Tempo. Besides, he earned a living by writing film scores and music for the clown of Circus Krone. In 1984, he becamea full-time composer and started a long search for a voice of his own. JacobTV does not connect with the avant-garde and he does not feel at home in the rock and jazz scene. Yet in (1992) he was composer in residence at the Darmstädter Ferienkurse. In (1995), he wrote Les Soupirs de Rameau for harpsichord and rock samples in which he manages to assimilate not entirely obvious elements into modern classical music. Especially his fascination for American culture and the seamier side of society can be found in his so-called boombox works. Since then, samples from political speeches, commercials, documentaries, talk shows and interviews form the basis of much of his compositions.
In (1999), he wrote Grab It! for tenor saxophone and boombox, his most successful piece up to then, and his music became popular internationally. Also his more conventional works, such as his string quartets, solo concertos and orchestral pieces, were increasingly recognised because of their attractive content full of influences from the Classical and Romantic period, minimal music, jazz and rock. In (2001), a four-day festival in Rotterdam was dedicated entirely to his work and in (2007) a similar festival took place in the
Whitney Museum of American Art in New York. On that occasion, an anthology of his work was released on CD and DVD. By then, following the example of his New York musicians, who couldn’t pronounce his name, he had already changed his name into JacobTV. And television is an important source of inspiration for him.
Since the premiere of his video-oratorio Paradiso in (2001), he focuses more on image, frequently collaborating with choreographers and video artists. He uses image in a similar way as his speech samples, for example in Mountain Top (2008) with visuals and audio from Martin Luther King’s last speech, and in his latest project, the reality opera The News. Although JacobTV frequently uses existing techniques, the original combination of elements make him unique and impossible to classify. Therefore on his business card he appropriately addresses himself as avant-pop composer.
JacobTV (Jacob ter Veldhuis, Westerlee, 1951) begint zijn muzikale leven als rockmusicus en studeert compositie en elektronische muziek aan het Conservatorium van Groningen bij respectievelijk Willem Frederik Bon en Luctor Ponse. In 1980 studeert hij af met de Prijs voor Compositie. In de jaren daarna vestigt hij de aandacht op zich met twee symfonieën en met werken als Insonnia, Drei Stille Lieder en Diverso il Tempo. Daarnaast voorziet hij in zijn levensonderhoud door het schrijven van filmmuziek en muziek voor de clown van Circus Krone. Vanaf 1984 wijdt hij zich volledig aan het componeren en begint een lange zoektocht naar zijn eigen stem. Ter Veldhuis vindt geen aansluiting bij de avant-garde en ook in de rock- en de jazzscene voelt hij zich niet thuis. Toch is hij in 1992 composer in residence tijdens de Warschauer Herbst. In 1995 schrijft hij Les Soupirs de Rameau voor klavecimbel en rocksamples. Zo weet hij minder voor de hand liggende elementen het kader van de moderne klassieke muziek binnen te halen. Vooral zijn fascinatie voor de Amerikaanse cultuur en de zelfkant van de maatschappij komen terug in de zogenaamde boomboxwerken. Samples uit politieke toespraken, reclameboodschappen,
documentaires, talkshows en interviews vormen sindsdien de basis voor veel van zijn werk. Met Grab It! voor tenorsaxofoon en boombox schrijft hij in 1998 zijn meest succesvolle compositie tot dan toe en groeit hij uit tot een internationaal veel gespeeld componist. Ook meer conventionele werken zoals zijn strijkkwartetten, soloconcerten en orkestpartituren krijgen door de aansprekende inhoud vol invloeden uit de klassieke tijd, de romantische periode, minimal music, jazz en rock steeds meer aandacht. In 2001 staat een vierdaags festival in Rotterdam geheel in het teken van zijn werk en in 2007 vindt een vergelijkbaar festival plaats in het Whitney Museum of American Art in New York. Bij die gelegenheid verschijnt een driedelige boxset van zijn werk op cd en dvd. Zijn naam had hij in navolging van New Yorkse musici bij die gelegenheid al heel toepasselijk veranderd in JacobTV,
ook omdat het, aldus de componist ‘echt betekenis heeft. Hij laat zich inspireren door de alledaagse werkelijkheid en de tv is daarbij een belangrijk medium.
Sinds de première van zijn video-oratorium Paradiso in 2001 heeft ook het beeld meer en meer zijn aandacht, zoals blijkt uit de veelvuldige samenwerking met choreografen en videokunstenaars. Hij behandelt het beeld op vergelijkbare wijze als de spraaksamples, zoals in Mountain Top (2008) met audio en video van de laatste toespraak van Martin Luther King, en zijn jongste project, de realityopera The News. Hoewel JacobTV veelvuldig gebruik maakt van bestaande technieken is hij juist door zijn oorspronkelijke
combinatie van elementen uniek en niet binnen een bepaald genre te plaatsen. Vandaar dat hij zich op zijn visitekaartje toepasselijk avant-popcomponist noemt.